Kort om forløbet 

Tarok, her fra Skive, var en landskendt stjerne. Ikke blot i travsportens verden, men omtalen om den enestående hest nåede ud i alle Danmarks afkroge. Med filmen om Tarok og menneskene omkring ham, får eleverne en fornemmelse af datidens atmosfære og udfordringer. Ved at arbejde med personkarakteristik, meddigtning og filmanmeldelse kommer eleverne ind under huden på filmen. 

undefined

 Foto: Burt Seeger

Eleverne kan under forløbet komme ud på Skive Travbane og blive travtræner for en dag. Her får de virkelig en forståelse for, hvad det kræver at være travtræner, og de mærker stemningen på travbanen.

Som afslutning kan man besøge Tarok Museet, som er etableret på Hagenshøj i Taroks oprindelige stald. Her får man mulighed for at se nogle af de steder, hvor filmen er optaget, og koble filmens fiktion sammen med virkeligheden.

 

Struktur

Dette forløb handler om filmen "Tarok - Grib drømmen mens du kan" og er bygget op i flere moduler: 

  1. Introduktion

  2. Før filmen: Hvad er en drøm? Hvem kan huske Tarok?

  3. Se filmen

  4. Efter filmen: Filmen er delt op i tre temaer med elevopgaver.

  5. Travtræner for en dag hos Skive Trav

  6. Evaluering og efterbehandling på Hagenshøj

  7. Filmanmeldelse

 Lærerens forberedelse

  1.  Læs forløbet igennem.
  2. Anskaf filmen ”Tarok - Grib drømmen mens du kan”. 

  3. Print elevmaterialer.

  4. Ring til Skive Trav og aftal nærmere omkring besøget.

  5. Ring til Tarok Museet og aftal nærmere omkring besøget.

  6. Planlæg transport.

 Formål

 Formålet med forløbet er: 

  • At eleverne får kendskab til deres lokale egn.

  • At eleverne får kendskab til en del af Danmarkshistorien.

  • At eleverne får indsigt i travsporten som erhverv.
    Der er desuden lavet mål til det obligatoriske emne Uddannelse og job.

  • At eleverne får kendskab til, hvordan man laver film professionelt.

  • At eleverne lærer at analysere og vurdere en film.  

 

 

 

Publiceret 26-10-2017